מה עדיף - פייסבוק, אינסטגרם או בכלל לינקדאין? כך תבחרי את ערוץ השיווק שלך
אז החלטת שאת רוצה לשווק את העסק שלך ברשתות החברתיות. מעולה.
הבעיה היא שלרובנו אין לנו משאבים בלתי מוגבלים- זמן, תקציב ואנרגיה- כדי להשקיע בכל הרשתות הקיימות. אנחנו צריכות לבחור את אלו שהכי מתאימות לנו ולעסק שלנו.
אז איך תבחרי באיזו רשת חברתית להשתמש?
אילו רשתות חברתיות קיימות?
בהנחה שהקהל שלך ישראלי, אני רוצה להתייחס לכמה רשתות עיקריות: פייסבוק, אינטסגרם, טיקטוק, לינקדאין ואני מכניסה כאן גם את יוטיוב, למרות שזו לא בדיוק רשת חברתית, מדובר בערוץ שיווק שיכול לעבוד עבור העסק שלך- לחזק את המותג שלך וגם לתרום לקידום האתר שלך (אם יש לך) ולכן אי אפשר להתעלם ממנו.
הרשת המובילה בישראל, עם מעל 6 מיליון משתמשים (!!!) לפי אתר Statista.
אני די בטוחה שאם פתחתן עסק, גם פתחתן עמוד פייסבוק.
זה הפך להיות חלק מהתהליך של פתיחת עסק- תיק במע״מ, מס הכנסה, עמוד בפייסבוק.
אם עדיין לא עשיתן את זה, אז לא בדקתי את זה סטטיסטית אבל נראה לי שאתן במיעוט 🙂
ועכשיו ברצינות,
פייסבוק היא פלטפורמה שעובדת נהדר להרבה בעלי ובעלות עסקים.
לדעתי הדגש בפייסבוק הוא על מערכות יחסים (אני מתייחסת לחלק האורגני של פייסבוק) וביצירת קשרים עם קהל היעד שלך.
בפייסבוק נמצא קהל מגוון – גברים ונשים בגילאים שונים, גם מבוגרים וגם צעירים (פחות ילדים).
פייסבוק הוא כר פורה ליצירת שיתופי פעולה עם בעלי עסקים אחרים (כבר אמרתי שלכל בעל עסק, כמעט, יש עמוד פייסבוק?) ואני מאד ממליצה להשקיע את הזמן בפיתוח מערכות יחסים בפלטפורמה הזאת.
יותר מ3.7 מיליון אנשים משתמשים באינסטגרם בארץ (אתן יכולות לראות כאן).
רוב המשתמשים באינסטגרם הן נשים.
רוב המשתמשים באינסטגרם הם צעירים (מתחת לגיל 35. אוי ויי איפה זה שם אותי).
זה לא אומר שלא תמצאו שם אנשים בגילאים אחרים, אבל זה אומר שאם הקהל שלכן צעיר- כדאי מאד שתהיו באינסטגרם.
ועכשיו יש לי וידוי.
בעבר לא סבלתי את האינסטגרם!
הוא נראה לי מקום שטחי ומטופש. עם מלא בחורות שחושבות שהן דוגמניות (והן לא!!) שכל היום מעלות תמונות של עצמן והחיים הלא מעניינים שלהן.
אז כן, יש שם גם כאלה (גם גברים כאלה לא חסרים שם..), אבל יש שם הרבה יותר מזה!
יש כללים כדי להצליח באינסטגרם ורק תדעי שכנראה שתהיה כאן עבודה שתצטרכי להשקיע כדי להתקדם ולהצליח.
הרשת החברתית העסקית. זה המקום לשווק אם העסק שלך הוא B2B (ביזנס לביזנס- כלומר את מוכרת לעסקים ולא לאנשים פרטיים שהם לקוח הקצה) וזה גם המקום לשווק את עצמך אם את מחפשת עבודה, או למצוא עובדים לעסק שלך. בהרבה מקרים זה יכול להתאים גם אם את B2C (Business to Consumer – כלומר את מוכרת ישירות לצרכן הסופי).
המשתמשים בלינקדאין הם בד״כ יותר אמידים ויותר משכילים ובארץ, ספציפית, רובם צעירים (מתחת ל35) כפי שתראי כאן.
YouTube
אז, כמו שאמרתי, זו לא בדיוק רשת חברתית, אבל זה ערוץ שיווק חשוב ושימושי.
אישית, לא התעמקתי בו (עדיין) עבור העסק שלי, אבל יש לי לקוחות שמאד חזקות בערוץ הזה וגם לך הוא יכול לעבוד מעולה!
כמה דברים חשובים על יוטיוב – אם לא ידעת, יוטיוב שייך לGoogle והוא מנוע החיפוש השני בגודלו בעולם (אחרי גוגל..). כלומר- אנשים מחפשים ישירות מתוך יוטיוב כל מיני דברים שמעניינים אותם. אם הלקוחות הפוטנציאליים שלך מחפשים משהו שקשור לשירותים שלך- אז למה שלא תהיי שם בתוצאות החיפוש כשהם מחפשים??
אז איך בוחרים באיזו רשת להשתמש?
כמובן שלא התייחסתי כאן לכל הרשתות (טיקטוק, טוויטר..), אבל בכל מקרה, תצטרכו לבחור מה מתאים לכן וכמו שאמרתי בהתחלה, בד״כ אין לנו את המשאבים להשקיע בהכל.
אז דבר ראשון, את צריכה לדעת מי קהל היעד שלך- ואם את לא יודעת אז דברי איתי ונמקד אותו ביחד!
חשוב לדעת מי הקהל שלך כדי לדעת להתאים לו את המוצרים והשירותים, התדמית, המחירים וכמובן את המסרים השיווקיים.
ברגע שאת יודעת מי קהל היעד שלך, שאלי את עצמך איפה הוא נמצא- באיזו רשת חברתית הוא נמצא? האם הוא בפייסבוק או בלינקדאין? באינסטגרם?
איפה שהקהל שלך נמצא – שם את צריכה להיות.
עכשיו, יכול להיות שהקהל שלך נמצא בכל מיני רשתות, יכול להיות שהוא נמצא בכולן. אם את לא יכולה להרשות לעצמך להיות בכולן, אז תצטרכי לבחור במה להתמקד.
שאלי את עצמך – בכמה רשתות את כן יכולה להשקיע כרגע? מבחינת זמן, כסף? גם אם את יכולה רק ברשת אחת זה בסדר. יכול להיות שבהמשך תוכלי להוסיף רשתות נוספות (או לעשות אאוטסורסינג ולהעביר את זה למישהי אחרת שתשווק בשבילך).
חשוב שתרגישי בנוח עם הערוץ שבו בחרת. הרבה לא מתחברות לאינסטגרם- גם אני לא התחברתי בהתחלה, זוכרת?
אם את לא מתחברת, זה בסדר. לכי על מה שיהיה לך נוח לשווק בו. אבל אל תפסלי על הסף! יכול להיות שאם קצת תכירי את הפלטפורמה תתחברי אליה יותר ויכול להיות ששם גם תצליחי בגדול. אז תני הזדמנות, תתנסי ורק אחרי זה תקבלי החלטה.
אז אחרי שהחלטת באיזו רשת (או רשתות) לשווק, תשתמשי בכל רשת בתבונה. לכל אחת יש את הכללים שלה- יש הבדל בין פוסט באינסטגרם לפוסט בלינקדאין, יש דברים שיכולים לעזור לך להתקדם ולהצליח בכל רשת.
אם את נתקעת, את מוזמנת לדבר איתי ואשמח לעזור לך עם אימון וליווי עסקי.
בהצלחה!!!