מה הקהל שלך צריך? 7 כלים (ועוד) למחקר שוק באינטרנט לעסקים קטנים
יש לך רעיון למוצר חדש? אולי את שוקלת לפנות לקהל חדש? חשוב לעשות כמה בדיקות לפני שאת יוצאת לאור.
לארגונים גדולים בד״כ יש גם תקציבים גדולים להשקעה במחקר שוק מקיף אבל.. גם עסקים קטנים עם תקציב נמוך יותר יכולים לבצע מחקרים פשוטים ולהגיד למסקנות ותובנות לגבי העסק שלהם.
אם זה שאלות לגבי פיתוח מוצרים, מסרים שיווקיים, צרכי הלקוחות וקהלי היעד, שיפור השירות, שיפור חווית המשתמש באתר האינטרנט של העסק, שיפור אחוזי סגירה, בניית אסטרטגיית תוכן ועוד.. מחקרים באינטרנט יעזרו לך להשיג נתונים חשובים שיעזרו לך להגיע למסקנות הנכונות.
איך עושים את זה?
הנה רשימת כלים ואפליקציות שיעזרו לך להתחיל לחקור וללמוד על העסק שלך והקהל שלך:
1. רשתות חברתיות:
מבדיקה ידנית ברשתות אפשר להבין על מה הקהל מדבר, מה מעסיק אותו, מה הוא שואל, על מה הוא מקטר – וכך להבין מהן הבעיות שלו ומהם הצרכים שלו.
באמצעות המידע הזה תקבלי מושג על המוצר שכדאי לפתח (זה שיענה על הצרכים של הקהל) וגם איזה תוכן כדאי לך ליצור (זה שעונה על השאלות של הקהל וכל מה שמעסיק אותו).
מה שהקהל שואל- לך תהיה התשובה- באתר, בלינקדאין, בפייסבוק, בכל רשת אחרת או במוצר/ שירות שלך.
יש דרכים נוספות שבהן אפשר להשתמש ברשתות, למשל- לראות מה אומרים עלייך (על המותג שלך), לראות מה עושים המתחרים שלך (לראות אילו פוסטים הם מעלים למשל, מה אומרים עליהם הקהל – לקרוא תגובות שהגיבו להם..)
אם לא בא לך לחקור באופן ידני, אפשר להשתמש גם באפליקציות כמו ברשימה של Hootsuite.
ואני בטוחה שאם תעשי חיפוש בגוגל, תמצאי עוד כמה.
משהו נוסף, כדי להבין מה הקהל שלך צריך, לא חייבים להסתמך על מה שכבר נאמר בעבר, את יכולה גם לשאול אותו: סקרים, שאלות סגורות ושאלות פתוחות שיתנו לך מידע חשוב על צרכי הקהל והעדפותיו השונות.
ועוד הערה:
חשוב לדעת איפה הקהל שלך נמצא כדי שתוכלי באמת לשאול אותו את השאלות ולחקור עליו. אם הקהל שלך לא בפייסבוק, אין מה לשאול שם שאלות. קודם להבין איפה נמצא הקהל ושם להיות (למשל קבוצות פייסבוק או קבוצות לינקדאין ספציפיות המתאימות לך והקהל שלך נמצא בהן).
2. Google Trends:
מה מעסיק את הקהל שלך? על מה כולם מדברים היום?
בגוגל טרנדס תוכלי לראות מה טרנדי היום וכך להתאים את התכנים שלך למה שמעניין את הקהל. זה יכול לעזור לך ב- RTM (Real Time Marketing) – שיווק שהוא אקטואלי ומתחבר למה שהולך היום.
כלי אחר הוא Answer the Public שם את רואה שאלות שהציבור שואל 🙂 ויש כמובן כלים נוספים.הנה
3. Google Analytics
באמצעות גוגל אנליטיקס (שאני בטוחה שכבר יש לך כזה באתר שלך, נכון?) תוכלי לדעת איך האתר שלך מתפקד, אילו עמודים עובדים טוב יותר מבחינת כניסות לעמוד, מבחינת המרות (יצירת קשר/ רכישה), באילו עמודים הקהל מבלה זמן רב או מאילו עמודים הוא עוזב את האתר בלי לבצע פעולות (כמו יצירת קשר, מעבר לעמוד אחר, צפייה בסרטון..), על אילו כפתורים הוא לוחץ ועוד..
למה זה חשוב?
כי אז את יודעת מה עלייך לחזק, מה לשנות, מה לשפר, להוסיף או להרחיב וגם ממה כדאי להיפטר.
את יכולה לדעת איזה תוכן מעניין את הקהל ובאיזו צורה, לאיזו כותרת הם מתחברים וגם איזה טקסט גורם להם בכלל להיכנס לאתר שלך (ומאיפה הם נכנסים).
כלי נוסף שאת יכולה להשתמש בו הוא כלי של מפת-חום (למשל Crazy Egg) שעוזר לך להבין באיזה איזור באתר המבקרים משתהים, על מה הם לוחצים, ובאילו חלקים הם נמצאים פחות זמן. את יכולה לראות באתר של קרייזי אג איך זה עובד. יש כלים נוספים כמובן, שעושים את אותה העבודה אבל זה אחד המפורסמים והמצליחים שבהם.
4. Google Search Console:
מה שלום האתר שלך? האם הוא מותאם כפי שצריך למובייל? אילו עמודים מובילים בתוצאות החיפוש? עבור אילו שאילתות הם מופיעים ובאיזה מיקומים בתוצאות החיפוש? עבור אילו שאילתות יש הכי הרבה כניסות לאתר שלך?
חיבור של קונסולת החיפוש של גוגל לאתר שלך, יאפשר לך לדעת את בריאות האתר שלך ואיכות התכנים בהתאם למטרות שלשמן הם קיימים. את יכולה להבין מה הבעיות שדורשות תיקון, מה לחזק, מה להחליש (אם עמוד מסויים מופיע בתוצאות החיפוש עבור ביטוי שבכלל לא רלוונטי לך) ומה להוסיף או להוריד.
כל אלו יתרמו להצלחת הקידום האורגני של האתר שלך וגם שיפור חווית המשתמש באתר- מה שיוביל לביצועים טובים יותר (כלומר- המרות, או מכירות/סגירות עם לקוחות).
5. Google Forms:
דרך נוספת לדעת מה הקהל שלך צריך היא יצירת טפסים בגוגל פורמס. בטופס את מעלה שאלות סקר שמתייחסות למוצר/ שירות שלך או כזה שנמצא בפיתוח ואת מתכננת להוציא לאור, או על צורך של הקהל שחשוב לך לדעת עליו יותר ולדייק אותו.
בנוסף את יכולה ליצור טופס עבור לקוחות קיימים, לקוחות עבר, או אלו שבדיוק מסיימים איזשהו תהליך איתך. כך תוכלי לקבל משוב על חווית השירות והמוצר שלך, תהליך הרכישה וגם הצרכים השונים והכאבים של הלקוחות שלך. בצורה זאת תוכלי לשפר את המוצרים והשירותים של העסק שלך להבא. את יכולה לשאול גם איך הם הגיעו אלייך- וכך תוכלי להשוות בין ערוצי השיווק ולראות מה עובד הכי טוב עבורך.
6. Google Ads:
בכלי מילות המפתח של גוגל אפשר להשתמש כדי להבין באילו מילות מפתח (קראי עוד על מילות מפתח במאמר על קידום אורגני) כדאי להשתמש באתר שלך- כאלו שיש להן מספר חיפושים רב בכל חודש והתחרות בהן לא גדולה מידי (מדובר בתחרות על מיקום גבוה בקידום הממומן, אבל זה מרמז לנו גם על הקושי בקידום האורגני).
מילות מפתח חזקות הן גם נושאים טובים לכתיבת תוכן (ולא רק באתר, גם ברשתות החברתיות. בהנחה שהקהל שלך נמצא בשני המקומות).
7. אתרי מתחרים והעמודים שלהם ברשתות החברתיות:
כדאי להעיף מבט בעמודים של המתחרים ובאתרים שלהם. כך תראי על מה הם כותבים, איך הם כותבים, באיזו שפה הם משתמשים ומה המסר השיווקי שלהם (מי הקהל שלהם ומה הצרכים שלו), מה המוצרים והשירותים שהם מציעים, מה המחירים שלהם, מהי הייחודיות שלהם ועוד. כך תוכלי לקבל המון מידע לגבי שיפור המוצר שלך, התמחור שלך, הבידול שלך ויצירת מסר שיווקי שונה, ייחודי ומיוחד.
כמובן שיש עוד הרבה כלים נוספים שיכולים לעזור לך במחקרים שונים אבל זאת התחלה. אם תבצעי את כל המחקרים באמצעות הכלים שרשמתי כאן, תדעי הרבה יותר מאשר מה שאת יודעת כרגע.
וחוץ מזה.. גם רומא לא נבנתה ביום אחד!
ואגב, אם את רוצה עוד קצת עזרה עם השיווק שלך – את מוזמנת לקרוא על תהליך אימון וליווי עסקי.
בהצלחה!