מלחמת מחירים - הורדת מחיר
- , תמחור
מה זה מלחמת מחירים?
נסי לדמיין מצב שבו בעל עסק כלשהו בענף מסויים מוריד את המחיר של מוצר. כתוצאה מכך- מתחרה אחר מאותו ענף מגיב גם הוא בהורדה של מחיר המוצר. בעל העסק הראשון מוריד שוב את המחיר וכך זה נמשך עוד ועוד- התחרות ביניהם הופכת להיות סביב ״מי יציע את המוצר או השירות במחיר זול יותר״.
ברור שזה נשמע מעולה לנו, הצרכנים.
כדאי לנו שיורידו את המחירים עוד ועוד ואז אנחנו נוכל להנות ממוצרים זולים יותר.
אז מה הבעיה בזה?
הבעיה שיכול להיווצר מצב שבו בסופו של דבר המתחרים באותו ענף יתחילו למכור את השירותים או המוצרים שלהם ב״מחירי הפסד״- כלומר, במקום שירוויחו על כל מוצר הם בעצם מפסידים עליו כסף.
כמובן שהמצב הזה לא יכול להימשך לאורך זמן.
אז מה שקורה זה שהאיכות של המוצרים נפגעת, עובדים מפוטרים ובסופו של דבר החברה יכולה לפשוט רגל.
כולם מפסידים.
הורדת מחירים
אז מתי כן אפשר או אפילו כדאי להציע מחירים זולים יותר?
כשאת מוכרת מוצר פיזי והוא ממש זול לייצור/פיתוח/מכירה..
למשל אם הספק שלך מוכר לך את החומרים במחירים ממש נמוכים ולמתחרים שלך אין גישה לכאלה מחירים. כלומר, הם לא יכולים להרשות לעצמם למכור במחירים כל כך נמוכים.
(בתקווה שלא יגיע מתחרה שיכול לייצר בעלות נמוכה יותר או שחס וחלילה יבוא איזה מתחרה שיחליט שהוא מוכן לספוג את ההפסדים ואז— מלחמת מחירים וכולם מפסידים.)
כלומר כשהעלויות שלך נמוכות משמעותית משל המתחרים אז כדאי לשקול לקחת מחירים נמוכים יותר.
אם מדובר בשירות- אין עלויות של חומרים, יש עלויות של זמן ופיתוח.
במקרה כזה אם את מציעה את השירות שלך במחיר זול, אז כל אחד מהמתחרים יכול, בגדול, להוריד את המחירים גם הוא. ואז — מלחמת מחירים וכולם מפסידים.
זה יוצר בעיה של ממש בענפים מסויימים שבהם לפעמים יש ממש הוזלה- גם מבחינת המחירים בשוק וגם מבחינת הזילות באנשי המקצוע (למשל בתחום של בניית אתרים – שם יש כאלה שמציעים אתר במחירים ממש נמוכים, מה שפוגע בכל שאר בוני האתרים שצריכים להוריד את המחירים שלהם או להצדיק את המחירים הגבוהים יותר.)
לכן אם את נותנת שירות, הסיבות היחידות שבגללן הייתי מציעה לקחת מחירים נמוכים יותר היא אם את חדשה בתחום (גם אז זה לא חובה- ותלוי בניסיון, בידע וביכולות שלך- אבל זה אפשרי) או אם מדובר באיזשהו מבצע זמני או קידום של מוצרים מסויימים.
כשאת מתמחרת את השירותים או המוצרים שלך- יש הרבה דברים שאת צריכה לקחת בחשבון ומלחמת מחירים הוא רק אחד מהם.
אם את מעוניינת לקבל ליווי עסקי בנושא מחירים, ניהול, שיווק ועוד – את מוזמנת ליצור קשר בטופס למטה או לקרוא עוד על אימון וליווי עסקי.